واکسن پیش از ازدواج

واکسن پیش از ازدواج

آیا می دانید برای ازدواج لازم است پیش از هر اقدامی واکسن بزنید؟! در ادامه شما را بیشتر با این قانون آشنا می کنیم.

وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی، الزام زدن واکسن پیش از ازدواج را به تصویب در آورده و دفاتر ازدواج موظف به دریافت گواهی نامه معتبر از زوجین هستند.
کزاز نوزادان، به بیماری کزاز در یک ماه اول عمر نوزاد اطلاق می‌شود که به علت استفاده از وسایل آلوده ضمن بریدن بند ناف، ختنه کردن، پانسمان و سوراخ کردن گوش به وجود می‌آید که مادر می تواند با زدن واکسن، نوزاد را از این بیماری کشنده ایمن کند.
با توجه به گستردگی اسپور باکتری کزاز در اکثر نقاط دنیا، یکی از بهترین راه های پیشگیری از این بیماری در نوزادان؛ توجه به زدن واکسن کزاز به زنان پیش از ازدواج است.
این واکسیناسیون به منظور مقابله با سم باکتری انجام می‌شود. واکسن کزاز، سم غیر فعال‌شده باکتری ( توکسویید) است. جهت اثربخشی بیشتر این واکسن، واکسن دیفتری و سیاه‌سرفه هم، همراه آن تزریق می‌شوند. بدین لحاظ به آن ها واکسن سه گانه (ثلاث- DPT) نیز گفته می شود.
‌قانون الزام تزریق واکسن ضد کزاز برای بانوان پیش از ازدواج مشتمل بر ماده واحده و پنج تبصره در جلسه علنی روز سه‌شنبه بیست و سوم فروردین ماه یک هزار و سیصد و شصت و هفت مجلس‌شورای اسلامی تصویب و در تاریخ ۱۳۶۷.۲.۱۹ به تأیید شورای نگهبان رسیده است.

مفاد این قانون به شرح زیر است:

ماده واحده – به منظور پیشگیری از تلفات ناشی از کزاز نوزادان، بانوان مکلفند قبل از وقوع عقد ازدواج در مناطقی که وزارت بهداشت، درمان و‌ آموزش پزشکی اعلام می‌نماید نسبت به واکسینه کردن خود علیه بیماری کزاز اقدام کنند.
دفاتر ازدواج موظفند قبل از ازدواج گواهی‌نامه معتبر مبنی بر واکسیناسیون ضد کزاز از زوجه را اخذ و پس از بایگانی نسبت به انجام ثبت عقد با ذکر‌مشخصات گواهی اقدام نمایند.

تبصره ۱- وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی موظف است تسهیلات لازم برای این امر را در اختیار مراجعین قرار دهد.

تبصره ۲- در مورد واکسیناسیون‌های دیگر تعیین نوع واکسن و گروه سنی و منطقه تزریق واکسن بر اساس تشخیص و لزوم و اعلام وزارت‌بهداشت، درمان و آموزش پزشکی خواهد بود. کلیه دستگاهها و واحدهای مربوطه موظف به همکاری هستند و تمام افرادی که بر اساس اعلام وزارت‌بهداشت، درمان و آموزش پزشکی مشمول تزریق واکسن می‌شوند مکلفند در مدت تعیین شده نسبت به تزریق واکسن اقدام نمایند.

‌تبصره ۳- سردفتر متخلف با رعایت شرایط و امکانات خاطی و دفعات و مراتب جرم و مراتب تأدیب در مرحله اول به تعطیل دفترخانه از یک ماه‌تا شش ماه و در مرحله دوم علاوه بر مجازات فوق به جریمه نقدی از ده هزار تا پنجاه هزار تومان و در مرحله سوم به لغو پروانه محکوم خواهد شد.

تبصره ۴- آیین‌نامه اجرایی این قانون ظرف یک ماه پس از تصویب قانون توسط وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی و با همکاری وزارت‌ دادگستری تهیه و تصویب خواهد شد.

‌تبصره ۵- چنانچه متهم برای اولین بار مرتکب یکی از اعمال مذکور در این ماده شده باشد و دادستان در موارد غیر مهم تشخیص دهد با وعظ یا‌توبیخ یا تهدید یا اخذ تعهد تأدیب خواهد شد و اعمال یکی از موارد تأدیب فوق پرونده را بایگانی می‌نماید. ‌دادگاه نیز در صورت طرح پرونده در دادگاه حق اعمال مراتب بالا را به تشخیص خود دارد.

جـهت دریـافت وقت مشاوره بـا 

آقای محمد کربلایی حسینی | روان شناس بالینی

از طریق راه ارتباطی زیر اقدام نمایید: