نقش عقاید مذهبی پیش از ازدواج

نقش عقاید مذهبی پیش از ازدواج

آیا نقش عقاید مذهبی پیش از ازدواج می تواند نقش قابل ملاحظه ای در زندگی زناشویی داشته باشد و لازم است که پیش از ازدواج به آن توجه نمود؟

ازدواج یک امر چند بعدی است و عقاید مذهبی یکی از این بعدهاست، بهتر است عقاید مذهبی قبل از ازدواج به خوبی در نظر گرفته شود، زیرا یکی از مهم ترین عواملی است که می تواند بر آرامش و عدم آرامش، نقش بسیاری داشته باشد. عقاید دینی بخش مهمی از ذهنیت یک فرد را تشکیل می دهند و همین موضوع می تواند بر شیوه زندگی و فعالیت های روزمره تا تربیت فرزندان و نوع روابط و معاشرت ها تاثیر گزار باشد، به هیچ وجه از این مسئله نباید به سادگی گذشت، در رابطه ی مذهب و اختلافات عقیدتی باید پیش از ازدواج مفصل گفت گو شود و مورد بررسی طرفین قرار گیرد.

تشابه عقاید و اعتقادات یک امتیاز ویژه به حساب می آید که همه زندگی زناشویی را تحت الشعاع خود قرار می دهد، دختر و پسری که از یک پنجره اعتقادی به دنیای بیرون نگاه می کنند حرف های مشترک زیادی با هم خواهند داشت و زندگی شان از تنش های احتمالی ناشی از اختلاف عقاید به دور خواهد بود. در صورتی که با صحبت های پیش از ازدواج اختلاف عقایدی بینشان دیده شد، باید تفاوت ها را واقع بینانه ببینند و در مورد آن ها فکر کنند و بدانند که این تفاوت ها ممکن است تا آخر عمر در زندگی مشترکشان وجود داشته باشند.

مسئله ی مهم برخود مناسب و آگاهانه و درک این تفاوت ها می باشد. تفاوت ها را چهارچوب بندی کنید، به ملاک های طرف مقابلتان توجه کنید و آنها را برای خود تجزیه و تحلیل کنید. روابط با خانواده و جامعه را تعریف کنید، تعهد بدهید و تعهد بگیرید و به تعهد خود وفادار باشید. اگر عقاید مذهبی مشابهی ندارید، اختلاف نظرهای متفاوتی در زندگی مشترکتان خواهید داشت که لازم است پیش از ازدواج بر روی آن ها تفکر و تدبر بیشتری داشته باشید و ببینید می توانید با این ها کنار بیایید یا نه.

نقش عقاید مذهبی پیش از ازدواج

ازدواج دختر و پسری که از لحاظ مذهبی یکی متدین و دیگری بی قید است، در زندگی با عدم تفاهم های زیادی همراه خواهد بود که لازم است از قبل به این مسئله توجه داشت، به چند نمونه توجه داشته باشید:

  • پسری که به دین و حجاب پایبند است نمی تواند یک دختر بی حجاب را بپذیرد
  • دختری که به دستورات دین مقید باشد، نمی تواند ببیند همسرش مشروبات الکلی مصرف می کند
  • یک پسر مذهبی نمی تواند اجازه دهد که همسر لامذهبش به مرد غریبه دست بدهد
  • پسری که پای ثابت مجالس مختلط است همیشه با همسر مذهبی اش که نمی تواند با لباسی باز در این مراسمات شرکت کند، سر جنگ خواهد داشت
  • و…

خداوند در سوره نور آیه ۲۶ می فرماید: « الْخَبِیثاتُ لِلْخَبِیثِینَ وَ الْخَبِیثُونَ لِلْخَبِیثاتِ وَ الطَّیِّباتُ لِلطَّیِّبِینَ وَ الطَّیِّبُونَ لِلطَّیِّباتِ أُولئِکَ مُبَرَّؤُنَ مِمَّا یَقُولُونَ لَهُمْ مَغْفِرَهٌ وَ رِزْقٌ کَرِیمٌ»
– زنان خبیث و ناپاک از آن مردان خبیث و ناپاکند! و مردان ناپاک نیز تعلق به زنان ناپاک دارند، اینان از نسبت هاى ناروایى که به آنها داده می شود مبرا هستند، و براى آنها آمرزش (الهى) و روزى پر ارزش است.
این آیه لزوم هم کفو بودن دختر و پسر از لحاظ مذهبی و نقش عقاید مذهبی پیش از ازدواج را نشان می دهد.

جـهت دریـافت وقت مشاوره بـا 

آقای محمد کربلایی حسینی | روان شناس بالینی

از طریق راه ارتباطی زیر اقدام نمایید: