مهارت های موثر بر ارتباط بین فردی

برای داشتن ارتباط موثر بین فردی لازم است که بر یک سری عوامل و مهارت های رفتاری پایبند باشیم.

مشاور و درمانگر با تجربه به معرفی عوامل و مهارت های موثر بر روند ارتباطات بین فردی می پردازد؛

گوش دادن فعال: گوش دادن با شنیدن فرق دارد زیرا شنیدن امری است غیر ارادی و شامل تمام صداهایی می شود که همواره از محیط دریافت می کنیم.

گوش دادن فعال مهارتی است که فرد با کسب آن می آموزد چگونه به پیام های کلامی و غیر کلامی گوینده توجه نماید تا مدرک معانی و فهم احساسات دقیق تر حاصل شود، که این امر زمینه تقویت روابط بین فردی را فراهم می آورد.

اهمیت دادن: یعنی بتوانیم به احساسات، نیازها و خواسته ها فرد مقابل توجه نشان دهیم.

زمانی روابط بین فردی تقویت می شود که با توجه به توان و ظرفیت خود در مقابل عملکردهای دیگران رفتار مناسبی داشته باشیم.

سوال کردن: پرسیدن متداول ترین و در عین ساده ترین مهارت هاست؛ زیرا پرسیدن علاوه برشفاف سازی پیام، باعث برانگیختن تفکر افراد می شود.

به خاطر داشته باشیم طرح سوال های مکرر، به قصد مچ گیری، نه تنها به تقویت رابطه بین فردی کمک نمی کند، بلکه باعث تضعیف و مختل شدن آن نیز می شود.

احترام گذاشتن: یعنی پذیرفتن و گرامی داشتن بی قید و شرط دیگران. با دیگران به گونه ای رفتار کنیم که احساس نمایند برایشان ارزش و احترام قائل هستیم.

یکی از نشانه های احترام گذاشتن، رعایت قواعد و مقررات موقعیتی است که در آن قرار می گیریم.

ابراز وجود: از جمله مهارت های مهم دربرقراری ارتباط، ابراز وجود است که شامل بیان افکار، احساسات،‌ اعتقادات و حقوق خویش است، به گونه ای که در دیگران ایجاد مقاومت و ناراحتی ننماید، بدیهی است که افراد خجالتی و کمرو در ابراز وجود بیش از دیگران با مشکل روبه رو هستند.

نه گفتن: مهارتی است که فرد بتواند در مقابل درخواست نابجای دیگران از کلمه « نه» استفاده کند.

کسانی که از قدرت نه گفتن عاجز باشند همواره در روابط درون فردی و بین فردی خود با دیگران با مشکل روبه رو شده و از ارتباط خود احساس امنیت و خرسندی نمی کنند.

کار گروهی: از جمله ویژگی های کار گروهی تقویت همکاری، همفکری، همدلی و هماهنگی بیشتر بین اعضای گروه می باشد این خود تقویت روابط بین فردی اعضای گروه را بیش از پیش فراهم می نماید.

جـهت دریـافت وقت مشاوره بـا 

از طریق راه ارتباطی زیر اقدام نمایید: