مهارت های ارتباطی پلیس راهور

پلیس راهور به عنوان فردی مسئول در جامعه شناخته می شود و لازم است که مهارت های ارتباطی مناسب با مردم را بیاموزد.

عوام مردم به نیروهای پلیس راهور، به عنوان فردی اثرگذار نگاه می کنند و انتظارات زیادی از آنان دارند.

همچنین گروهی که از ویژگی شخصیتی شاکی برخوردار هستند و زبانشان زیاد به شکوه می چرخد، انگشت اتهامات بی ربطشان را به سمت نیروهای زحمتکش پلیس نیز دراز است. به همین دلیل پلیس راهور نیاز دارد که با کسب مهارت های ارتباطی، وضعیت شغلی اش را مدیریت کند.

مشاور و درمانگر با تجربه، به برخی از راهکارهای رفتاری ارتباطی موثر برای پلیس راهور، در زیر اشاره می نماید:

  • پلیس با توجه جایگاهی که در جامعه دارد، از حساسیت های زبانی بیشتری نسبت به اقشار دیگر جامعه برخوردار است. نحوه صحبت کردن او باید فاخر و از اعتبار بالایی برخوردار باشد.
  • یکی از ویژگی های پلیس جامعه محور، برقراری ارتباط کلامی صحیح و مؤثر با مردم است، ارتباطی که هم با اجرای قانون همراه باشد و هم مردم آن را بپذیرند.
  • هر اندازه پلیس نسبت به رفتار کلامی خود حساسیت بیشتری داشته باشد، عملکرد کلامی او با توفیق بیشتری همراه است. کاربرد زبان از سوی پلیس باید صادقانه، مسئولانه، آگاهانه و هنرمندانه باشد.
  • ارتباط غیرکلامی مثل حالات چهره، نوع نشستن، راه رفتن، لباس پوشیدن هم در این بین مؤثر است. ارتباط کلامی پلیس زمانی موفق است که متناسب با رفتارهای غیرکلامی باشد و در انتقال پیام هماهنگی داشته باشد. مثلاً پلیس نباید با ظاهری نامنظم رانندگان را به رعایت نظم دعوت کند.
  • بالا بردن مقام اجتماعی پلیس، توجه اعضای آن را نسبت به رفتار، نوع برخورد، نظم و آراستگی ظاهر و سبک حرف زدن با مردم بیشتر خواهد کرد.
  • بعضی از مسائل توان پلیس را کاهش داده، بر سیستم روان آن تأثیر منفی گذاشته و در چگونگی رفتار و گفتار او با مردم اثر می‌گذارد. مثل آلودگی صوتی و آلودگی هوا در شهرهای بزرگ که بر سیستم عصبی و روانی پلیس راهور تأثیر می‌گذارد.
  • میل به قانون‌گریزی پدیده رایجی بین بسیاری از رانندگان است. این موضوع علت بخشی از عدم‌همکاری مردم با پلیس است که باعث نهادینه نشدن قانون در روابط اجتماعی و شهروندی می‌شود.
  • بسیاری از رانندگان متخلف، تخلفات رانندگی خود را عادی تلقی می‌کنند و تلاش می‌کنند پلیس را فریب داده یا با بیان گرفتاری‌ های شخصی به راست یا دروغ، احساسات همدردی پلیس را برانگیزند.
  • پلیس باید به گونه‌ای صحبت کند که نسبت به سایر افراد دارای منزلت بیشتری باشد. پلیس باید با فرهنگ ایرانی و به کارگیری زبان فارسی در بافت‌های مختلف آشنا باشد.
  • وقتی پلیس از مهارت ارتباط و قدرت بیانی بالا برخوردار باشد با بیان خود می‌تواند فرد مسلحی که دهها نفر را به گروگان گرفته خلع سلاح کند. بنابراین در بسیاری از مواقع زبان پلیس در گفتگو از سلاحی که به کمر می‌بندد تأثیرگذارتر است، چراکه پلیس در طول روز از زبان بیشتر از اسلحه استفاده می‌کند.

جـهت دریـافت وقت مشاوره بـا 

آقای محمد کربلایی حسینی | روان شناس بالینی

از طریق راه ارتباطی زیر اقدام نمایید: