صحبت های پیش از ازدواج

صحبت های پیش از ازدواج

هنگام صحبت های اولیه و آشنایی های پیش از ازدواج، لازم است که دختر و پسر درمورد برخی مسائل با هم گفتگو و تبادل نظر داشته باشند.

این گفتگو و رسیدن به اتفاق نظر می تواند زندگی آرام و کم تنش تری را برایشان رقم بزند. با مشاور و درمانگر با تجربه به بررسی این صحبت های لازم می نشینیم:
محاسن و معایب خانواده ها؛
این گزینه بسیار مهم است. گاه شما صفت و رفتاری را در خانواده تان خوب می دانید در حالی که ممکن است طرف مقابلتان آن را ناپسند بشمارد.
فرض کنید شما در خانواده دوره های هفتگی یا ماهانه دور هم نشینی دارید و این را یک حسن می دانید، در حالی که همسرتان از این جور مراسمات خوشش نمی آید. یا بالعکس ارتباطات در خانواده تان ضعیف است و ملاقات ها به صورت عید تا عید و شما این را یک صفت خوب می دانید که اصطلاحاً کسی با کسی کاری ندارد. حال آن که همسرتان فردی اجتماعی و مهمانی پسند باشد.
لازم است که این دست موارد از قبل بررسی و به شور دو نفره گذاشته شود.
هم چنین باید همسرتان از قبل از معایب هم آگاه باشد تا بتواند برای آن ها آمادگی داشته و خود را با آن وفق دهد.
فرض کنید فردی از خانواده تان نیاز به دیالیز دارد و وظیفه بردن او به بیمارستان به عهده شماست. قرار نیست با ازدواج شما این وظیفه معلق شود، پس باید همسرتان این مسئولیت ها را از قبل بداند.
بچه دار شدن؛
بر روی زمان بچه دار شدن، تعداد و شیوه های تربیتی آن ها لازم است صحبت هایی داشته باشید.
امروز به دلیل شیوه های زندگی و اینکه اغلب دختر و پسر موقع ازدواج دانشجو هستند، زمان بچه دار شدن مسئله قابل تامل و بررسی ای هست. اینکه می خواهید بلافاصله بعد از ازدواج برای بچه دار شدن اقدام کنید یا بعد از اتمام تحصیل باید پیش از ازدواج در موردش صحبت شود.
بر روی تعداد بچه ها هم لازم است بحث شود، اینکه می خواهید خانواده ای پرجمعیت باشید یا تک فرزند.
خانواده های مختلف شیوه های تربیتی متفاوتی را برای فرزندانشان در نظر می گیرند، لازم است بر روی مدلی که می خواهید فرزندانتان را تربیت کنید صحبت کنید. این نکته به خصوص برای ازدواج هایی که اختلاف فرهنگی یا طبقاتی بین خانواده های دختر و پسر هست، اهمیت دارد.
مسائل مالی؛
صحبت بر روی این مسئله پیش از ازدواج بسیار مهم است. شیوه های خرج کردن، خساست یا ولخرجی، کمک کردن به دیگران یا کمک نکردن، تعیین حدود هزینه های سرگرمی و تفریح و مسافرت.
فرض کنید شما اهل مسافرت یا رفتن به پارک و سینما و تئاتر هستید و همسرتان خیلی تمایلی به این ها ندارد، پس لازم است بر رویش بحث شود. شاید همسرتان این ها را ولخرجی می داند و یا شما او را خسیس تصور می کنید.
یا فرض کنید همسرتان کمک هزینه هایی را برای دوستان یا آشنایانش در نظر می گیرد و یا کمک های ثابتی را به بهزیستی و انجمن های خیریه دارد، باید در مورد این ها پیش از ازدواج صحبت شود.
همکاری؛
در این مورد صحبت کنید، تقسیم کارها از قبل مشخص شود، چه در مورد مسائل داخل خانه و چه در مورد مسائل بیرون و کاری.
از آن جایی که اسلام مرد را موظف به دادن نفقه نموده و اجازه تصرف در اموال زن را به او نمی دهد، لازم است در مورد اینکه زن می خواهد درآمدش چگونه مصرف شود و آیا تمایل دارد که آن را به همسرش بدهد تا خرج امور را به دست گیرد و یا نه، باید از قبل صحبت شود.
احترام؛
محدوده احترام و صمیمیت را مشخص کنید.
تعیین کنید چه مقدار ابراز علاقه را می پسندید و ترجیح می دهید به چه شکل باشد؟ آیا اصلاً ابراز علاقه را می پسندید یا آن را لوس بازی می دانید؟ آیا اهل هدیه دادن هستید یا نه؟
ترجیح می دهید در موقع عصبانیت و یا ناراحتی چگونه با شما برخورد شود. این ها باید پیش از ازدواج مشخص گردد.
داستان خاله سوسکه و جمله معروفش: « اگه من زنت بشم، اگه دعوامون بشه، منو با چی می زنی؟!»
آرامش تان ماندگار

جـهت دریـافت وقت مشاوره بـا 

آقای محمد کربلایی حسینی | روان شناس بالینی

از طریق راه ارتباطی زیر اقدام نمایید: