زمینه های روانشناسی کار در سازمان ها

کاربرد رواشناسی کار در سازمان های اداری، از زمینه های مختلفی بررسی می شود که مشاور و درمانگر با تجربه به آن ها اشاراتی می کند.

استخدام و گزینش کارکنان؛

استخدام و گزینش کارکنان برای محیط های کاری، ادارات، سازمان ها، کارخانجات و… حائز اهمیت فراوانی است. نیازهای یک سازمان، توانایی ها و قدرت های لازم برای احراز یک وظیفه و شغل انتخاب افراد مناسب طراحی می‌ سازد. روانشناسی سازمانی در بررسی ویژگی های افراد مفید برای احراز یک شغل نقش اساسی دارند.

ارزیابی عملکرد کارکنان؛

برای نظارت بر چگونگی پیشرفت کار در یک محل کاری نیاز به بررسی ها و ارزیابی های مختلف از عوامل دخیل در چگونگی عملکرد است. بر این اساس لازم است برای رفع مسائل احتمالی عملکرد کارکنان مورد بازبینی و ارزیابی های مناسب قرار گیرد. روانشناسان سازمانی تحقیقات متعددی را در چگونگی انجام این ارزیابی ها انجام داده‌ اند که در مراکز مختلف مورد استفاده قرار می‌گیرد.

توسعه و آموزش کارکنان؛

روانشناسان سازمانی مسائل پیرامون توسعه و آموزش نیروی انسانی را نیز در خط مشی وظایف خود می‌دانند. در برخی از حرف و مشاغل نیاز به آموزش و توسعه با شدت بیشتری احساس می‌شود که روانشناسان سازمانی چگونگی و شیوه انجام این امر را عهده دار هستند و بهترین روش ها را پیشنهاد می‌ کنند.

انگیزش و خشنودی شغلی؛

بررسی رضایت شغلی کارکنان مسأله‌ای است که توجه بسیاری از اقشار شغلی را به خود جلب کرده است. فقدان و احساس خستگی و نارضایتی شغلی با کاهش عملکرد کارکنان ارتباط تنگاتنگ دارد. روانشناسان سازمانی به دنبال ارائه روشهایی هستند که انگیزش شغلی و خشنودی شغلی کارکنان را بالا ببرند.

محیط کار (بهداشت ، ایمنی ، استرس)؛

در بررسی عواملی که در محیط فیزیکی و روانی کار نقش مهمی روی افراد دارند. روانشناسان سازمانی نفوذ زیادی دارند، این روانشناسان در چگونگی طراحی فیزیکی محیط اعم از نور، صدا ، رنگ، طراحی تجهیزات و ایجاد محیط روانی و ارتباطی مناسب نقش مهمی ایفا می‌ کند.

روانشناسی مهندسی؛

طراحی ابزار کار و تجهیزاتی که در برخی مشاغل کاربرد دارد با مسائل روانشناختی افراد در ارتباط هستند. روانشناسان سازمانی توصیه‌ های مفیدی را برای طراحی این ابزار به روانشناسان مهندسی ارائه می‌ کنند.

نیازهای ارباب رجوع و مصرف کننده؛

توجه به نیازهای ارباب رجوع مورد توجه روانشناسان سازمانی است که در پیشبرد اهداف سازمان ، کارخانه یا شرکت نقش مهمی دارد. طلب رضایت ارباب رجوع یا مصرف کننده در واحدهای تولیدی با راه کارهای روانشناسی سازمانی عملی است.

مدیریت و رهبری؛

استفاده از راه کارهای مدیریتی مناسب و قوی و سبک های رهبری از جمله مباحثی است که روانشناسان سازمانی به آن می‌پردازند. این که کدام شیوه مدیریتی و رهبری می‌ تواند نتایج بهینه‌ ای به همراه داشته باشد، نتیجه تحقیقات و پیشنهادات این روانشناسان است.

روش های پژوهش در روانشناسی سازمانی؛

این دسته از روانشناسان از شیوه‌های مختلف پژوهشی استفاده می‌کنند، به این دلیل که اغلب راه کارهای خود را از یافته‌ های تحقیقاتی که انجام می‌ دهند، بدست می‌آورد. تمام روش های رایج در روانشناسی و علوم انسانی کاربرد خوبی در این تحقیقات دارد، از جمله روش های مشاهده، مصاحبه، پرسشنامه نگرش سنجی و … .

جـهت دریـافت وقت مشاوره بـا 

آقای محمد کربلایی حسینی | روان شناس بالینی

از طریق راه ارتباطی زیر اقدام نمایید: