انواع مهارت های تصمیم گیری در زندگی

انواع مهارت های تصمیم گیری در مقاطع مختلف زمانی می تواند به زندگی فرد جهت بدهد.

مشاور و درمانگر با تجربه، به معرفی انواع مدل های تصمیم گیری می پردازد:

  1. تصمیم گیری احساسی: در این حالت افراد براساس احساسی خاص مانند عشق، خشم، کینه، حسادت و… تصمیم می گیرند.
  2. تصمیم گیری اجتنابی: تصمیمی که فرد به دلیل ترس و نگرانی های، سعی می کند تا حد امکان آن را به تعویق بیاندازد. این گونه اتخاذ تصمیم امکان آن را به وجود می آورد که فرد فرصت های مناسب زندگی خویش را از دست بدهد.
  3. تصمیم گیری اخلاقی: تصمیمی است که فرد برای انجام آن به دلایل اخلاقی تکیه می کند. ادامه دادن به یک زندگی مشترک مملوء از تنش به دلیل وجود فرزند، نمونه بارزی از این تصمیم گیری است.
  4. تصمیم گیری مطیعانه: در این تصمیم گیری دیگران برای یک یا دو نفر در زمینه ی موضوعی تصمیم می گیرند. بدون آنکه فرد یا افرادی که تصمیم برای آنها گرفته می شود نقشی در این تصمیم گیری داشته باشند. مانند ازدواج های سنتی.
  5. تصمیم گیری عجولانه: گاه افراد بسیار سریع و بدون توجه به عاقبت کار، یا ارزیابی کامل و بدون توجه به موقعیتها و شرایط تصمیم میگیرد. مثلاً زمانی که فردی طرف مقابل را برای تصمیم گیری در ازدواج به عجله ترغیب میکند و قدرت تفکر در مورد یک عمل درست را از او می گیرد.
  6. تصمیم گیری عقلانی: تصمیم گیری که براساس تفکر، بررسی و مطالعه، ارزیابی و تحقیق صورت می گیرد. این تصمیم گیری براساس واقعیات است و معمولاً خطا و اشتباه در آن بسیار کمتر است. این تصمیم گیری، سالمترین تصمیم گیری هاست.

بهترین مهارت تصمیم گیری

مهارت تصمیم گیری مطلوب از دیدگاه مشاور و درمانگر با تجربه نوعی از تصمیم گیری است که در آن فرد از مسائل اطلاعات کافی داشته و با ارزیابی اولیه و ساخت پیش فرض های ممکن در مسیر، اقدام به عمل نماید. استفاده از مشورت با افراد آگاه نیز می تواند در کیفیت تصمیم گیری اثر خوبی بگذارد.

جـهت دریـافت وقت مشاوره بـا 

آقای محمد کربلایی حسینی | روان شناس بالینی

از طریق راه ارتباطی زیر اقدام نمایید: