انواع خانواده از نظر روانشناسی

انواع خانواده از نظر روانشناسی

روانشناسی از سه منظر مختلف، انواع خانواده ها را در دسته بندی های متفاوت قرار می دهد.

انواع خانواده از سه منظر تقسیم می شوند:

۱- از نظر کاربردى؛

از نظر کاربردی که در دانش‌هاى مختلف دارد، خانواده را به دو صورت زیستی (گروه متشکل از پدر و مادر و فرزندان) و آماری ( افرادى که با هم در زیر یک سقف زندگى مى‌کنند و دور یک سفره غذا مى‌خورند و اقتصاد مشترک دارند) تقسیم مى‌کنند.

۲- از نظر کارکردی؛

از دیدگاه کارکردى که برعهده دارد: به دو شکل جهت ‌یابی (خانواده‌اى که کودک در آن به دنیا مى‌آید و بزرگ مى‌شود و گرایش‌ها و سوگرى‌ هاى خود را از آن کسب مى‌کند) و فرزندزائی (خانواده‌اى که زن و شوهر و فرزندان آنان تشکیل مى‌شود و کارکرد اصلى آن تولیدمثل است) تقسیم مى‌گردد.

۳- از نظر شیوه ی معیشت و نحوه ی زندگی؛

خانواده به سه شکل شهری، روستائی و عشایری تقسیم مى‌شود که در عین وجود تشابهات فراوان بین اشکال متفاوت خانواده در این سه قلمرو، از دیدگاه‌هاى مختلف تمایزهائى نیز میان آنها وجود دارد.

از نظر ساخت خانواده و روابط افراد در درون آن، انواع چهارگانهٔ زیر قابل تشخیص است:

۱- خانواده ی هسته‌ ای؛

خانواده ی هسته‌اى یا خانواده ی زن و شوهرى، خانواده‌اى است مرکب از یک زن و یک مرد با تعدادى فرزندان ازدواج نکرده. در خانوادهٔ هسته‌اى حداکثر دو نسل وجود دارد و از نظر قدرت تصمیم‌گیرى ممکن است مستقل، نیمه مستقل و وابسته به شبکهٔ خویشاوندى و خانوادهٔ گسترده باشد.

۲- خانواده‌ ی گسترده؛

خانواده ی گسترده یا خانواده ی توسعه یافته، خانواده‌اى است که از یک زن و مرد اصلی، فرزندان ازدواج کرده و نکرده ی آنان، همسر و کودکان فرزندان ازدواج کرده و خویشاوندان و وابستگان دیگر تشکیل مى‌شود. خانواده ی گسترده معمولاً شامل دو یا چند هسته ی زناشوئى است و در آن بیش از دو نسل زندگى مى‌کنند. خانواده ی گسترده انواع زیادى دارد که نمونهٔ رایج آن در ایران خانواده ی پدرى توسعه یافته است.

۳- خانواده با محلقات،

گونه‌اى از خانواده ی هسته‌اى است که یک یا چند نفر از خویشاوندان زن یا شوهر با اعضاى آن زندگى مى‌کنند. از نظر اقتدار داخل خانواده و اداره ی امور آن، اعضاى خانواده تابع خانواده ی اصلى (هسته‌ای) و رئیس آن هستند و همین نکته است که تمایز آن را با خانواده ی گسترده نشان مى‌دهد.

۴- خانواده ی ناقص؛

خانواده‌اى است که بنا به‌ دلایلی، یکى از عناصر اصلى و ارکان خانواده (مرد، زن و کودک) را نداشته باشد. از خانواده‌هاى ناقص مى‌توان به خانواده‌ ی نخستین (زن و شوهرى جوان نوپیوند و بدون فرزند)، خانواده‌ ی سومین (خانواده ی زن و شوهر سالخورده که فرزند آنها پس از ازدواج خانواده را ترک کرده‌اند)، خانواده ی بى‌فرزند (خانواده‌اى که به‌علت عقیم بودن مرد و نازائى زن فرزندى ندارد) و خانواده ی گسسته یا از هم گسیخته (خانواده‌اى که به‌ علت مرگ یکى از زوجین یا طلاق یا ترک و یا طرد خانواده و مهاجرت و غیره، زن یا شوهر را نداشته باشد) اشاره کرد.

جـهت دریـافت وقت مشاوره بـا 

آقای محمد کربلایی حسینی | روان شناس بالینی

از طریق راه ارتباطی زیر اقدام نمایید: